Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Rozumiem

DOŚWIADCZENIA W PRZEDSZKOLU TO ZABAWA I NAUKA

 
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz
 
Wiek przedszkolny to najlepszy okres do poznawania świata różnymi zmysłami. Dzieci małe uczą się najlepiej i najskuteczniej poprzez działanie praktyczne. Zwłaszcza w tym wieku zainteresowania poznawcze, ciekawość odkrywania i badania czegoś nowego stają się wspaniałą zabawą, dzieci czerpią wiele radości, zdobywają wiedzę i kształtują swoje umiejętności językowe, społeczne. Zabawy badawcze są też świetną okazją do kształtowania się nowych operacji umysłowych takich jak: analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.
 
Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia, a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i podejmuje próby dochodzenia do własnych rozwiązań. W tym pomaga mu nauczyciel, który wspiera dziecko w jego odkryciach i działaniach badawczych a także uatrakcyjnia proces dydaktyczno – wychowawczy, który pobudzi dzieci do twórczego działania i myślenia. Przeprowadzenie ciekawych zajęć dających możliwość odkrywania i doświadczania otaczającego nas świata jest zawsze fascynujące nie tylko dla dzieci, ale i dla każdego nauczyciela.

Cele zawarte w podstawie programowej:

  • wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
  • budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
  • rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i z dorosłymi.

Aby sprawnie przebiegały doświadczenia i eksperymenty ustalono zasady:

1. Założenie w każdej grupie „Kącika Małego Badacza” który wyposażany jest w lupy, kolby, zlewki, szkła powiększające, magnesy, różne przyrządy optyczne, lusterka, latarki, itd.
2. Wszystkie zgromadzone przedmioty są do dyspozycji dzieci w czasie samodzielnych zabaw, pod dyskretnym nadzorem nauczyciela.
3. Zajęcia i zabawy odbywają  się w atmosferze spokoju i życzliwości.
4. Nauczyciel daje dziecku pełną swobodę pracy, bez przymusu, ingerencji i narzucania swojej woli.
5. Jeśli dzieci wyrażą chęć, niektóre doświadczenia można powtórzyć w pewnych odstępach czasu.
 
Korzyści płynące z wykonywania doświadczeń:
  • pełne zadowolenie z odkrycia czegoś nieznanego,
  • dostrzeganie i szukanie  odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak się  stało.

Doskonalenie orientacji, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.

Marta Kowalska