Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Rozumiem

PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI ANTYNIKOTYNOWEJ
„CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”

 
Drodzy Rodzice!

Informujemy, iż grupa Kangurków z naszego przedszkola wraz z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Krakowie kontynuuje wdrażanie Krajowego programu edukacyjnego „Czyste powietrze wokół nas”.
       
Program jest skierowany do najstarszych grup przedszkolaków 5 - 6 latków, ich rodziców i opiekunów. Składa się z zajęć, które są skoncentrowane na pobudzeniu różnych form aktywności dziecka przez zabawy twórcze, tematyczne, grupowe, konstrukcyjne. Na zajęciach dzieci wykonują odpowiednie rysunki, których celem jest uświadomienie szkodliwości dymu papierosowego. Dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne. W wyniku tych zajęć dzieci mogą usystematyzować swoją wiedzę na temat szkodliwości dymu nikotynowego, zastanowić się, w jaki sposób można i trzeba zachowywać się, gdy jest się narażonym na wdychanie dymu z papierosa.
 
GŁÓWNE CELE PROGRAMU:
1. Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
2. Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają  w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń. Zajęcia pobudzają ciekawość życiową dzieci i systematyzują ich wiedzę na temat szkodliwości palenia, dzieci uczą się radzenia sobie w sytuacjach trudnych i szkodliwych. Wprowadzenia wychowania antynikotynowego jako części wychowania zdrowotnego dla tej grupy wiekowej stanowi pierwsze ogniwo w łańcuchu działań edukacyjnych na rzecz kształtowania świadomych postaw antynikotynowych dzieci przedszkolnych. 
 
METODYKA REALIZACJI PROGRAMU:
 Realizowane treści są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz dostosowane do rozwoju poznawczego, aktywności i potrzeb dziecka.
Zajęcia mają charakter warsztatowy, gdyż ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie i zgodnie z zasadami nowoczesnej edukacji zdrowotnej akcentuje aktywny udział dzieci w procesie uczenia się.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi:
- umożliwiającymi wchodzenie w rolę,
- kształtującymi umiejętności wyszukiwania informacji, analizowania i rozwiązywania problemów,
- kształtującymi umiejętności właściwego rozumienia i interpretacji terminów i symboli.
 
Działania koncentrują się na odbiorze wrażeń poprzez oddziaływanie na wiele zmysłów.
 
Link do materiału dotyczącego profilaktyki antytytoniowej.
Marta Kowalska