Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Rozumiem

ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE

W roku szkolnym 2013/2014 nasze przedszkole przystąpiło do projektu MEN starając się o przyznanie tytułu PRZEDSZKOLE W RUCHU. Realizując szereg działań w zakresie edukacji ruchowej, ciekawe i nowatorskie rozwiązania, wykorzystując innowacyjne pomysły z wielkim zapałem przystąpiliśmy do realizacji działań w zakresie trzech obszarów:

I.RUCH W PRZEDSZKOLU

1. ZAJĘCIA EDUKACYJNE W PRZEDSZKOLU

Ruch jest przejawem życia, a aktywność fizyczna jest czynnikiem kształtującym organizm młodego człowieka. Szczególnie w wieku przedszkolnym poruszanie się jest ważnym środkiem zdobywania informacji. Przez ruch dziecko ma możliwość poznawania siebie samego, własnego ciała i własnych możliwości, oszacowania swoich umiejętności, a także rozwijania wiary we własne siły oraz zdobywania w trakcie zabaw ruchowych społecznych doświadczeń z innymi osobami. Czas, który poświęcamy na aktywność ruchową jest każdorazowo dostosowywany do chęci i możliwości dzieci. Naszym celem jest, aby ćwiczenia były dla dziecka przyjemnością i źródłem radości, towarzyszyła im odpowiednia atmosfera – wzajemnej życzliwości, pogody, przyjaźni, zdrowej rywalizacji.

Dominujące formy prowadzenia zabaw i ćwiczeń ruchowych:

forma zabawowa: zabawa ruchowa jest prostą, nieskomplikowaną formą aktywności opartą na podstawowych ruchach, polega na rywalizacji indywidualnej – kto ładniej, kto dokładniej wykona zadanie, kto szybciej, kto dalej rzuci, wyżej skoczy, itp. przepisy zabawy są proste i nieskomplikowane; ta forma ćwiczeń jest ulubiona przez  dzieci i dominuje w przedszkolu,

forma opowieści ruchowej: dorosły opowiada, a dziecko ilustruje ruchem, także tutaj zaangażowana wyobraźnia dziecka pozwala mu nie myśleć o wysiłku,
forma zabawowo - naśladowcza: dziecko naśladuje zachowanie lub ruchy znanych mu zwierząt, rzeczy, uruchomiona wyobraźnia odwraca uwagę dziecka od wysiłku związanego z wykonaniem zadania,
forma zadaniowa: przed dzieckiem stawia się do wykonania zadanie: „czy potrafisz?” - podanie zadania ruchowego z reguły wyzwala w dziecku chęć pokazania, że potrafi i powoduje większe zaangażowanie w wykonanie ćwiczenia; musi to jednak być zadanie  przyjemne dla dziecka.
Właściwy dobór ćwiczeń, zabaw ruchowych, wykorzystanie sprzętu i pomocy dydaktycznych jest dla dzieci wielką frajdą i źródłem radości. Właściwa atmosfera ćwiczeń powoduje, że dziecko domaga się ich, są chwilą relaksu i przyjemności, a równocześnie wartościowych i kształcących doświadczeń. 
W zajęciach ruchowych nauczyciele wykorzystują metody twórczeKniessów, C. Orffa, Weroniki Sherborne.
 
2. EDUKACJA ZDROWOTNA AKTYWNOŚĆ W GRONIE RODZINY
Nauczyciele w naszym przedszkolu sami są kreatywni, swoimi pomysłami zachęcają  przedszkolaków do ciekawej i atrakcyjnej aktywności ruchowej. Zorganizowali zajęcia otwarte dla rodziców mające na celu zaprezentowanie sposobu pracy z dziećmi podczas zabaw i zajęć gimnastycznych. Rodzice bardzo chętnie wzięli udział w zabawach i podczas wspólnego spędzania czasu z dzieckiem cały czas dopisywał wszystkim humor. Celem naszego przedszkola jest propagowanie edukacji zdrowotnej, a głównym sposobem dbania o zdrowie jest właśnie gimnastyka.
 
3. KWALIFIKACJE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI          
Nauczyciele doskonalą swój warsztat pracy uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego, by poszukiwać ciekawych rozwiązań projektowania zajęć ruchowych w przedszkolu. Bardzo ciekawą formą okazały się warsztaty z pedagogiki cyrku. W warsztatach brało udział dwóch nauczycieli. Celem niniejszych warsztatów było zademonstrowanie innowacyjnych zabaw związanych z pedagogiką cyrku. Nauczycielki miały możliwość zdobycia podstaw do zabaw związanych z żonglowaniem specjalnymi piłkami. Wcześniej wzięły udział w kilku zabaw mających na celu poznanie zabaw z rekwizytem. Świetnie ćwiczenia pozwalające na rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, jak również integracji grupy. Kolejnym punktem była próba żonglowanie specjalnymi chustkami. Przy tych ćwiczeniach było mnóstwo frajdy. Ten rekwizyt wspaniali sprawdzi się podczas zabaw ruchowych przy muzyce. Dzieci lubią zabawy z rekwizytem, jakim jest chustka. Uczestniczki kursu zmierzyły się również z rozkręcaniem talerzyka na specjalnie przygotowanym sprzęcie. To zadanie sprawiało najwięcej trudności niemniej jednak przy wytrwałości, każdy nawet najmłodszy może opanować tę sztukę. Nauczycielki miały możliwość wykonania urządzenia wykorzystywanego do ćwiczeń zwanego „pojka”. Dzięki temu mogą wraz z przedszkolakami wykonać taki sprzęt i wypróbować go w czasie ćwiczeń lub zabawa ruchowych. Dla naszych nauczycieli istotne jest doskonalenie i poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności gdyż tylko w ten sposób mogą zaproponować naszym przedszkolakom nowe, ciekawe zabawy, a także uciec od monotonii codziennych ćwiczeń.
 
II. RUCH POZA PRZEDSZKOLEM
 
1. ZAJĘCIA ZORGANIZOWANE
Przeniesienie ćwiczeń w teren, właściwy dobór ćwiczeń, zabaw ruchowych, wykorzystanie sprzętu i pomocy dydaktycznych jest dla dzieci wielką frajdą i źródłem radości. Ruch na powietrzu jest chwilą relaksu i przyjemności, a równocześnie wartościowych i kształcących doświadczeń.
Celem każdego nauczyciela pracującego w przedszkolu jest jak najlepsze wykorzystanie warunków i czasu sprzyjającego prawidłowemu rozwojowi każdego dziecka. Nauczyciel musi, w taki sposób organizować pracę w ciągu dnia, aby znaleźć czas na ruch, który jest istotą rozwoju dziecka. Dlatego też, w naszym przedszkolu staramy się wspólnie, aby wszystkie dzieci w obu grupach brały udział w zajęciach gimnastycznych. W naszej placówce dwa dni w tygodniu poświęcone są na gimnastykę ogólnorozwojową: wtorek i czwartek to Gimnastyka Smyka. Dodatkowo nauczyciele przed śniadaniem wspólnie z dziećmi projektują kilka ćwiczeń sportowych z wykorzystaniem sprzętu sportowego dostępnego w sali. Dla dzieci stanowi to źródło radości, w szczególności dlatego, że sami odgrywają rolę prowadzących zabawę i mają szansę sami zadecydować o doborze ćwiczeń lub zabawie dla swoich rówieśników. Ruch to zdrowie! Myślę, że my jako grono pedagogiczne dobrze to rozumiemy i staramy się poszukiwać coraz to nowych alternatyw, aby dzieci wiedziały, że to co zdrowe znaczy wspaniałe, ciekawe i warte udziału.
 
 NIECH KAŻDY SIĘ DOWIE,
PRZEDSZKOLAK TO POWIE GŁOŚNO CO DNIA
CZY MAŁY, CZY DUŻY WCIĄŻ HASŁO TO ZNA,
ŻE W ŻYCIU JEST WAŻNY RUCH
BO TO ZDROWIE
ĆWICZMY WIĘC RAZEM !!!

 

Koordynator: Marta Kowalska - dyrektor ds. pedagogicznych
Realizator: Aleksandra Litwicka, Justyna Śliz, Tomasz Konieczny