Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Rozumiem

 MOTYWOWANIE DZIECI DO DOBRYCH ZACHOWAŃ

-to nie łatwe zadanie w wychowaniu dziecka

Źródłem osiągnięć dobrych zachowań jest wewnętrzna motywacja dziecka. Aby ją ukształtować u dziecka w wieku przedszkolnym przydatna jest konstruktywna rozmowa, krytyka, pochwała i nagroda, by dziecko miało poczucie swojej wartości. Każda nagroda, pochwała głęboko zapada w pamięci, kojarzy się z przyjemnością tworzy miłe doznania, które dziecko na pewno zechce powtórzyć.

Ważne jest, by dzieci wiedziały, że mogą otrzymać nagrodę i pochwałę za pozytywne zachowania. Nauczyciel dopasowuje wymagania do wieku i dynamiki grupy. Zachowania podlegające wzmocnieniu są jasno określone. W każdym miesiącu poddawane są ocenianiu inne zachowania. Na przykład w jednym miesiącu może to być odpowiednie zachowanie podczas zajęć (dzieci wykonują polecenia bez konieczności wielokrotnego ich powtarzania), w innym miesiącu może to dotyczyć kolejnych aspektów /zachowanie się przy stole/.

Nauczyciel stymuluje ocenami, tak by każde dziecko czuło, że ma szansę być „grzecznym”. Dla jednego dziecka wielkim sukcesem będzie spokojne zjedzenie posiłku i za to warto go pochwalić i docenić, podczas gdy inne dzieci zawsze grzecznie jedzą obiad, więc zostaje docenione w innych aspektach.

W naszym przedszkolu trafionym sposobem okazała się tablica z imionami i nazwiskami dzieci, na której umieszczane są serduszka w pionie w gr. Misiów i poziomie w gr. Kangurków.

Efektem finalnym w naszym systemie motywacji są:

Nagrody społeczne:

  • bezpośrednia (indywidualna),
  • pochwała pośrednia (przed grupą),
  • pochwała przed rodzicem,
  • pochwała przed dyrektorem,
  • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, np. zwiększając zakres jego samodzielności lub powierzając mu określoną rolę, dyżur...

Nagrody rzeczowe:

  • nagroda miesiąca: medal uznania,
  • publikowanie na tablicy w przedszkolu,
  • zabawa ulubioną zabawką.

W przypadku gdy nie zadziała pozytywne motywowanie nauczyciel:

  • podejmuje rozmowę, przedstawia następstwa zachowania,
  • proponuje podjęcie aktywności celem rozładowania negatywnych emocji,
  • czasowo odbiera przyznany przywilej,
  • odmawia przyjemności,
  • czasowo odsuwa dziecko od zabawy.

Kilka uwag na temat:

I.  Budowanie systemu motywacji:

  1. Nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań dziecka.
  2. Łączyć nagrody konkretne ze społecznymi.
  3. Stosować nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego.
  4. Przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego.
  5. Unikać nadmiaru nagród.
  6. Skonsultować nagrody z rodzicami.
  7. Nagroda nie może być zbyt dostępna, stosowana w domu lub w innych sytuacjach.
  8. Nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt.
  9. Nagroda powinna być różnorodna, weryfikowana.
  10. W miarę potrzeby należy stworzyć indywidualny system motywacji dla trudnego dziecka.
  11. Zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.

II. Jak dokonywać wyboru motywacji dla dziecka

  1. Należy wziąć pod uwagę wiek dziecka, rozpoznać jego zainteresowania.
  2. Należy dokładnie określić zachowania, które chcemy wzmacniać (zmienić).
  3. Należy jasno ustalić i wypisać potencjalne wzmocnienia.
  4. Uwzględnić we wzmocnieniach różnego rodzaju nowości.
  5. Wykorzystać wzmocnienia naturalne.

III. Jak pomagać dziecku w trudnych sytuacjach:

  1. Ograniczać zbędne mówienie.
  2. Mówić do grupy, a gdy dziecko nie reaguje - do niego kierować takie samo polecenie.
  3. Wydawać krótkie polecenia, długie dzielić na etapy.
  4. Nie zmieniać intonacji głosu.
  5. Nie krzyczeć.
  6. Stosować podpowiedzi werbalne i manualne.

 Marta Kowalska