WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI!

Rodzic naszym partnerem!

Bardzo ważną rolę w procesie wychowawczym dziecka odgrywa ścisła współpraca między rodzicem a nauczycielem. Dlatego w naszym przedszkolu jesteśmy otwarci na efektywną współpracę z rodzicami, która przede wszystkim ma na celu: 

Vademecum dla rodziców:

Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym jest szczególnie istotne ze względu na rozwój psychofizyczny. Każdego dnia nasze przedszkolaki spożywają 3 posiłki (śniadanie, dwudaniowy obiad i podwieczorek). Staramy się, aby nasze jadłospisy były urozmaicone, aby każdy posiłek zawierał w swoim składzie surowe warzywa lub owoce. Zawsze dbamy o estetykę podawania posiłków oraz o kolorowe i zachęcające aranżacje potraw. W naszym przedszkolu uwzględniamy indywidualne diety i alergie pokarmowe. Bardzo zależy nam na tym aby dzieci próbowały, kosztowały różnych produktów i potraw i aby przede wszystkim przełamywały bariery żywieniowe.

DATA

ŚNIADANIE

OBIAD

PODWIECZOREK

PONIEDZIAŁEK

Chleb słonecznikowy 50g z masłem 5g, ser żółty 20g, pomidor 20g (pszenica, żyto, mleko) herbata z cytryną 217 kcal OWOC

Zupa ogórkowa z ziemniakami 250g (mleko, seler)

Potrawka z indyka, ryż, brokuł z pary 80g+50ml, 100g, 80g (mleko) Kompot wieloowocowy 560 kcal

Jogurt naturalny z bakaliami 120g, , chałka 50g (pszenica, jaja, mleko) owoc 150 kcal

WTOREK

Płatki kukurydziane z mlekiem 250g,

chleb żytni 30g z masłem 5g, schab 20g, papryka 5g (pszenica, żyto, mleko)

301 kcal WARZYWO

Zupa grysikowa 250g (pszenica, mleko, seler)

Kotlety drobiowy, ziemniaki, surówka z marchewki z jogurtem 80g,100g,80g (pszenica, mleko, jaja) Kompot wieloowocowy 575 kcal

Sałatka owocowa z owoców sezonowych, chrupki kukurydziane 5g(-) owoc 145 kcal

ŚRODA

Chleb graham 50g z masłem 5g,

twarożek ze szczypiorkiem 30g,herbata z cytryną (pszenica, jęczmień, żyto, mleko)

245 kcal OWOC

Kapuśniak z ziemniakami 250g (seler)

Makaron z indykiem i warzywami 220g (pszenica, seler) Kompot wieloowocowy 545 kcal

Ciasto drożdżowe z owocami 60g, herbata linowa(pszenica, jaja, mleko) owoc 170 kcal

CZWARTEK

Płatki owsiane z mlekiem 250g, chleb wiejski 30g, masło 5g, szynka drobiowa 20g, rzodkiewka 20g (pszenica, żyto, mleko)

299 kcal OWOC

Zupa koperkowa z ryżem 250g (mleko, seler)

Sznycel wieprzowy, ziemniaki, surówka colesław 80g,100g,80g (pszenica, jaja, mleko) Kompot wieloowocowy 585 kcal

Jabłko pieczone nadziewane powidłami, owoc 135 kcal

PIĄTEK

Chleb wieloziarnisty 50g z masłem 5g, pasta rybna 20g, ogórek kiszony 20g, herbata z cytryną (pszenica, żyto, mleko, ryba-szprotki) 260 kcal OWOC

Barszcz czerwony z ziemniakami 250g (mleko, seler)

Owsiane leniwe z bułką tartą i masełkiem 220g (pszenica, jaja, mleko) Kompot wieloowocowy 540 kcal

Sałatka z kaszy Kus kus 120g, pieczywo chrupkie z błonnikiem 20g (pszenica, jaja, mleko, seler) owoc 140 kcal

PONIEDZIAŁEK

Chleb krakowski 50g z masłem 5g, pasztet 20g , pomidor 20g (pszenica, żyto, mleko) herbata z cytryną 217 kcal OWOC

Krem brokułowy z groszkiem ptysiowym 250g (pszenica, jaja, mleko, seler) Makaron z serem i jogurtem malinowym 220g (pszenica, mleko) Kompot wieloowocowy552 kcal

Zielony koktajl bananowo – szpinakowy 120g, podpłomyki bez cukru (pszenica, mleko) owoc 155 kcal

WTOREK

Płatki kukurydziane z mlekiem 250g,

chleb wieloziarnisty 30g z masłem 5g, polędwica sopocka 20g, rzodkiewka 20g (pszenica, żyto, mleko) 301 kcal WARZYWO

Zupa pomidorowa z zacierką 250g (pszenica, jaja, mleko, seler)

Gulasz drobiowy, ryż, mini marchewka 80g+50ml,100g,80g (mleko, seler) Kompot wieloowocowy 574 kcal

Serniczek na zimno z pomarańczą i rodzynkami 120g,wafle ryżowe 2 szt. (mleko) owoc 140 kcal

ŚRODA

Bułka grahamka 50g z masłem 5g, parówka, ketchup, herbata z cytryną (pszenica, żyto, mleko) 245 kcal OWOC

Rosół z makaronem 250g (pszenica, seler)

Devolay z ziemniakami, surówka z marchewki z jogurtem 80g,100g,80g (pszenica, jaja, mleko, seler) Kompot wieloowocowy 585 kcal

Ryż na mleku z jabłkiem 120g, ciasteczka owsiane 2szt (mleko, sezam) owoc 175 kcal

CZWARTEK

Płatki jęczmienne z mlekiem 250g,chleb żytni 30g , masło 5g, krakowska sucha 20g, ogórek kiszony 20g (pszenica, żyto, mleko) 299 kcal OWOC

Zupa ziemniaczana 250g (mleko, seler)

Schab w sosie pieczeniowym, kasza jęczmienna, surówka z buraczków 80g, 100g, 80g (jęczmień, mleko) Kompot wieloowocowy 590 kcal

Sałatka grecka, weka 50g (pszenica, jaja, mleko) owoc 155kcal

PIĄTEK

Chleb słonecznikowy 50g z masłem 5g, pasta jajeczna ze szczypiorkiem 30g, kawa zbożowa z mlekiem (pszenica, żyto, jęczmień, jaja, mleko) 260 kcal OWOC

Zupa jarzynowa z ryżem 250g (mleko, seler)

Pieczona ryba z ziemniakami, kapusta kiszona 80g,100g,80g(pszenica, ryba-miruna, jaja, mleko)

Kompot wieloowocowy 530 kcal

Chleb pszenno-żytni, twarożek 20g, dżem 10g, herbata owocowa(pszenica, mleko) owoc 160 kcal

Wykaz wszystkich alergenów stosowanych w zakładzie: zboża zwierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, orkisz), jaja, ryby, orzeszki ziemne, orzeszki arachidowe, orzechy (migdał, orzech laskowy, orzech włoski, nerkowiec, orzech pekan, orzech brazylijski, pistacja, orzech pistacji, orzech makadamia), seler, gorczyca, nasiona sezamu, dwutlenek siarki i siarczyny (E220).

Menu opracowała dietetyk Paulina Dobrowolska zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016r.Kuchnia zastrzega sobie prawo do zmian w menu

Już od wielu lat w naszym przedszkolu obchodzimy owocowe urodzinki 😊 W tym dniu zamiast słodkich przekąsek i cukierków przygotowujemy dla Jubilata oraz jego gości zdrowy owocowy tort urodzinowy.
Staramy się aby ten dzień dla każdego dziecka był wyjątkowy pełen niezapomnianych wrażeń, które sprawiają, że wszystkie dzieci z niecierpliwością czekają na ten Dzień. Organizujemy wspólną zabawę, tańce, poczęstunek oraz wręczamy Jubilatowi prezent 😊. 

Strój w którym dziecko przychodzi do przedszkola powinien być przede wszystkim wygodny i praktyczny. Każdy przedszkolak powinien mieć możliwość swobodnej działalności podczas zabaw i zajęć w przedszkolu. Unikajmy odzieży, która może dziecko krępować, jej zakładanie i zapinanie nie powinno być dla dziecka zbyt trudne. Spodnie na szelkach lub z trudnymi do zapięcia guzikami zastępujmy gumką. Szczególnie na początku edukacji przedszkolnej zapewniajmy dzieciom buty i kapcie najlepiej bez wiązania np. zapinane na rzepy. Jest to najbardziej istotne w przypadku najmłodszych przedszkolaków, którzy dopiero doskonalą swoje umiejętności samoobsługowe. Starsze dzieci oczywiście mogą mieć obuwie wiązane. W naszym przedszkolu dzieci pracują aktywnie, dlatego należy liczyć się z faktem pobrudzenia odzieży, czy to na spacerze czy podczas działalności plastycznej. Oczywiście zawsze zwracamy się do Państwa z prośbą o dostosowanie ubioru do odpowiedniej pogody tak abyśmy mogli jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu. Zawsze jest możliwość pozostawienie w szatni odzieży zastępczej dla dziecka. 

1. Rok przedszkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia.
2. Przedszkole pracuje również w okresie wakacji (lipiec, sierpień).
3. Godziny pracy przedszkola: 7.00-18.00.
4. Na szafkach  ubraniowych w szatni umieszczone będą imiona i nazwiska dzieci.
5. Znaczek rozpoznawczy każdy przedszkolak wybiera sobie na zajęciach z nauczycielem i jest on umieszczony w trzech miejscach (w szatni na szafce ubraniowej, na półce dziecka w sali gdzie dziecko przechowuje prace plastyczne oraz w łazience przy wieszaku na ręcznik).
6. Do przedszkola przynosimy ze sobą:
• pantofle i worek na pantofle – podpisane,
• zapasowe ubranie – w podpisanym worku (przynajmniej 3 komplety),
• kolorowa teczka z gumką na prace plastyczne – podpisana,
• ręcznik do rąk z wieszaczkiem /40×40/ – podpisany,
• szczoteczka, pasta oraz kubek do zębów (wymiana szczoteczek następuje na początku każdego miesiąca) – podpisane, 
• strój gimnastyczny w materiałowym worku /tylko dzieci 5-6-letnie/ – podpisany,
• chusteczki higieniczne, duża paczka (100 szt.) raz w miesiącu,
7. Dzieci 2,5-3 letnie ze względu na chęć odpoczynku na leżaczku,  dodatkowo przynoszą:
• koc i poduszkę – w podpisanym materiałowym worku,
• pluszową przytulankę niewielkich rozmiarów – mile widziana w trakcie odpoczynku (poobiedniej relaksacji).
8. Wszystkie dzieci i ich rodziców obowiązuje słoneczny uśmiech na twarzy 🙂 

Poobiedni odpoczynek (relaksacja) w naszym przedszkolu jest przewidziany w każdej grupie wiekowej. Oczywiście najmłodsze przedszkolaki w tym czasie odpoczywają na indywidualnych łóżeczkach śpioszek. Jest to czas w którym dzieci mogą relaksować się przy ulubionym słuchowisku, muzyce, czytaniu bajki przez nauczyciela wraz ze swoją ulubioną pluszową przytulanką. Formy relaksu nauczyciele ustalają w zależności od potrzeb grupy. Przede wszystkim relaksacja jest to dla dzieci czas na wyciszenie się i rozładowanie emocji, nadmiaru bodźców. 

„Zrozumienie, wsparcie oraz szacunek dla odczuć i emocji dziecka łagodzi trud rozstania i zapewnia poczucie bezpieczeństwa w środowisku przedszkolnym”  

Rozpoczęcie przez dziecko uczęszczania do przedszkola jest pierwszym krokiem do samodzielności, dlatego powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby dla każdego dziecka te ważne doświadczenia społeczne były pozytywne.

Jak pomóc swojemu dziecku w adaptacji?
• Zrozumieć, że jest to dla dziecka nowa sytuacja – zaakceptować fakt, że dziecko może być rozdrażnione, płaczliwe, lękliwe ALE z chwilą, kiedy dziecko poczuje się bezpieczne wszystkie smutki powinny zniknąć.
• Zrozumieć, że adaptacja zależy od wielu czynników i okoliczności a także od temperamentu i osobowości dziecka. Jedne dzieci będą przechodzić ten proces bardzo łagodnie, inne bardziej burzliwie.
• Zadbać o swoje emocje – nie okazywać dziecku swojej niepewności, zdenerwowania czy lęku z powodu jego pójścia do przedszkola. Nie płakać i nie przedłużać rozstania w szatni bądź na korytarzu.
• Żegnać się krótko – przeciąganie pożegnania bardzo utrudnia rozstanie dziecku. Dziecko będzie próbowało wykorzystać wszystkie możliwe sposoby by zatrzymać rodzica, by choć jeszcze na chwilkę zyskać jego uwagę.
• Ustalić sposób pożegnania – „buziak, piąteczka i biegniesz do cioci”.
• Zadbać o to, aby dziecko weszło do sali na własnych nogach, aby uniknąć momentu „wyrywania dziecka z rąk rodziców”.
• Używać pozytywnych komunikatów – kiedy mówimy dziecku „Nie bój się!” to właściwie uświadamiamy mu, że w sumie to jest się czego bać. Nie przepraszamy także dzieci za to, że muszą zostać w przedszkolu: „Przykro mi, ale muszę już iść” – to sugeruje, że dziecko zostaje w przedszkolu za karę.
• Mówić prawdę – kiedy mówimy: „Mamusia pójdzie na chwilę do samochodu i za chwileczkę wraca”, dziecko będzie czekać i poczuje się oszukane.
• Nie straszymy dziecka przedszkolem – „Poczekaj, poczekaj, jak pójdziesz do przedszkola to tam Cię nauczą…”.
• Zadbać o dobry obraz przedszkola – przedstawiać plusy pójścia do przedszkola (nowi koledzy, koleżanki, zabawki, ciocie).
• Zadbać o informacji o odbiorze – mówimy dziecku, kiedy po niego przyjdziemy, dotrzymujemy słowa.
• Bawić się w przedszkole – przez co przybliżymy dzieciom, co ich może czekać
w nieznanym dotąd miejscu, jakim jest dla niego przedszkole. Możemy pokazać, jak wygląda dzień w przedszkolu, zaznajamiając go z panującymi tam zwyczajami.
• Opowiadać bądź czytać bajki związane z adaptacją w przedszkolu – dzięki poznaniu historii fikcyjnej postaci oraz utożsamieniu się z bohaterem opowieści dziecko łatwiej odnajdzie się w realnej sytuacji i będzie wiedziało, jak się zachować.
• Zaufać nauczycielom – jesteśmy tu po to, żeby otoczyć dzieci jak najlepszą opieką i wsparciem, na co liczyć mogą również rodzice.

W pierwszym miesiącu uczęszczania do przedszkola takie objawy, jak brak apetytu, niechęć do przedszkola, trudności z rozstaniem, płacz, a także ogólna apatia, wycofanie się z kontaktów
z rówieśnikami są uznawane za normę. Zdaniem nauczycieli okres 3 miesięcy to przeciętny czas potrzebny, aby dziecko dobrze i swobodnie poczuło się w nowej sytuacji uczęszczania do przedszkola.

Co może utrudniać dziecku adaptację do przedszkola?
• Mowa – dziecku, które nie komunikuje się werbalnie, mówi bardzo niewiele lub niezrozumiale, trudniej jest wyrazić swoje potrzeby wobec nauczyciela oraz nawiązywać kontakt i współpracę z dziećmi.
• System nerwowy – układ nerwowy trzylatka jest delikatny i słaby. Powoduje to trudności w odbieraniu i przetwarzaniu jednocześnie większej ilości bodźców oraz podejmowaniu dłuższego, jednostajnego wysiłku. Odporność malucha na zmęczenie, wysiłek fizyczny i hałas jest zatem niewielka.
• Pojęcie czasu – w odczuciu najmłodszych dzieci rodzice, którzy zostawiają je w przedszkolu, odchodzą na zawsze.
• Brak doświadczeń – jeśli dziecko nie zna doświadczenia bycia z innymi dziećmi,
a w dodatku ujawnia nieśmiałość i lękliwość, będzie mu stosunkowo trudniej odnaleźć się w grupie rówieśniczej.
• Stan zdrowia – należy pamiętać o tym, że nawet zaledwie kilkudniowa nieobecność dziecka w przedszkolu może spowodować pojawienie się trudnych emocji i zachowań
w momencie powrotu.

K. Klimek- Michno, “Gdy rodzice pytają o…pomocne odpowiedzi specjalistów na pytania dotyczące dzieci w wieku przedszkolnym”, Kraków, 2020 

 

“Adaptacja dziecka do przedszkola” W. Górska, M. Sypka, A. Urbańska w: “Przedszkolak- książka dla nauczycieli i rodziców” pod redakcją W. Papugowej,  Kraków, 2019

1. Czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola.
2. Oglądania Domowego Przedszkola w TV z odpowiednim komentarzem. 
3. Rozmowy o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola.
4. Opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola.
5. Poinformowanie dziecka, dlaczego będzie chodzić do przedszkola (często dzieci przyjmują argument, że mama chodzi do pracy, tata chodzi do pracy i dziecko ma swoją pracę, czyli przedszkole).
6. Zapoznanie z przedszkolem – spacery w okolicy przedszkola, wspólne oglądanie zdjęć, uczestnictwo w zajęciach adaptacyjnych organizowanych przez przedszkole.
7. Wspólne kupowanie ręczniczka, wybór kocyka i poduszki dla przyszłego przedszkolaka.
8. Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi! W nowej sytuacji dziecko często ma problem żeby wyartykułować swoje potrzeby, dlatego bardzo ważne jest aby pracować z dzieckiem wcześniej by podejmowało samodzielne próby, zaspokojenia ich. Dużo łatwiej adaptują się dzieci samodzielne, niż te zależne od dorosłych.
9. Uczestniczenie w zebraniu dla rodziców.
10. Nawiązanie kontaktu z rodzicami innego dziecka z tej grupy. Gdy dziecko wchodząc do nowej grupy rówieśników zna chociaż jedną osobę, może mu to bardzo ułatwić te pierwsze trudne dni.

K. Klimek- Michno, “Gdy rodzice pytają o…pomocne odpowiedzi specjalistów na pytania dotyczące dzieci w wieku przedszkolnym”, Kraków, 2020

 

“Adaptacja dziecka do przedszkola” W. Górska, M. Sypka, A. Urbańska w: “Przedszkolak- książka dla nauczycieli i rodziców” pod redakcją W. Papugowej,  Kraków, 2019

1. Bardzo ważne jest aby w pierwszych dniach adaptacji dziecko było odprowadzane osobiście przez rodzica z którym ma łatwiejsze rozstania. 
2. Dziecko powinno zabrać ze sobą ulubioną przytulankę.
3. Należy unikać pośpiechu rano, posiedzieć z dzieckiem, przytulić je, zapewnić, że się po nie wróci.
4. Pozwolić i pomóc dziecku wyrazić różne uczucia: smutek, złość czy radość z chodzenia do przedszkola.
5. Starać się pożegnać z dzieckiem krótko, nie przedłużać rozstania w szatni.
6. Zawsze należy zostawić dziecko z panią, nawet jeżeli przy rozstaniu trochę płacze – pani za chwilę je pocieszy.
7. Nigdy nie należy uciekać, wymykać się po kryjomu czy oszukiwać dziecko, że za chwilę się po nie wróci.
8. Jeżeli to możliwe, ważne jest aby w pierwszych dniach odbierać dziecko trochę wcześniej, np. po obiedzie i stopniowo wydłużać czas pobytu dziecka w przedszkolu.
9. Mieć dużo czasu i cierpliwości dla dziecka popołudniu – może być ono zmęczone ilością wrażeń i reagować bardzo różnie – pobudzeniem, niepokojem czy marudzeniem.
10. We wszystkich sprawach, które Państwa niepokoją, dobrze jest zwracać się na bieżąco bezpośrednio do nauczycieli.

 

“Adaptacja dziecka do przedszkola” W. Górska, M. Sypka, A. Urbańska w: “Przedszkolak- książka dla nauczycieli i rodziców” pod redakcją W. Papugowej,  Kraków, 2019

1. Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu. 
2. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę dorosłą, zdolną do podejmowania czynności prawnych, upoważnioną na piśmie przez rodziców. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola. Może ono w każdej chwili zostać odwołane lub zmienione.
3. Rodzice (opiekunowie prawni) mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola. Takie upoważnienie powinno nastąpić poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej.
4. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
5. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka winien niezwłocznie zostać poinformowany dyrektor przedszkola lub jego zastępca. W takiej sytuacji Przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z Rodzicami (opiekunami prawnymi ).
6. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców (prawnych opiekunów) o zaistniałym fakcie.
7. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów), nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej 1 godzinę.
8. Po upływie tego czasu powiadamia się najbliższy komisariat policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicem (prawnym opiekunem).
9. Życzenie Rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.

Dzieci w wieku przedszkolnym, zwłaszcza przebywające w zbiorowości, skupiskach (przedszkole, szkoła) są zdecydowanie bardziej narażone na zachorowanie na choroby zakaźne – wieku dziecięcego. Rodzice muszą liczyć się z częstymi problemami zdrowotnymi, poprzez które dziecko nabywa w sposób naturalny własnej odporności. Zdrowie jest najważniejsze!!! Dlatego prosimy Państwa o każdorazowe poinformowanie przedszkola zdiagnozowanej chorobie zakaźnej u dziecka. Pamiętajmy o innych dzieciach i o niebezpieczeństwie zarażenia. W początkowej fazie choroby dziecko najbardziej zaraża kolegów. Jeżeli dziecko źle poczuje się w przedszkolu natychmiast Państwa zawiadamiamy. W nagłych przypadkach wzywamy pogotowie z równoczesnym zawiadomieniem Rodziców. Przedszkole nie zatrudnia lekarza i pielęgniarki. W przedszkolu nie dokonuje się jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani podawania farmaceutyków. 

SZYBKI KONTAKT


+48 600 884 838
przedszkole@wesoletygryski.pl